اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

میزبانی قوچان در پنجمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی عشایر خراسان رضوی

پنجمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده از ۲۲ شهر این استان به میزبانی قوچان در ورزشگاه ۵ هزارنفری نورعلی شوشتری این شهرستان برگزار شد.

میزبانی قوچان در پنجمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی عشایر خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، پنجمین جشنواره بازی‌های بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر خراسان رضوی با حضور ۲۰۰ شرکت‌کننده از ۲۲ شهر این استان به میزبانی قوچان با حضور جمعی از مسؤولان استانی و شهرستانی همچون معاونان مدیرکل آموزش‌وپرورش و خراسان رضوی، معاون اداره کل امور عشایری خراسان رضوی، نایب‌رئیس شورای اسلامی مشهد و غیره در ورزشگاه ۵ هزارنفری نورعلی شوشتری این شهرستان برگزار شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگاران گفت: امروز یک روز به‌یادماندنی در شهر فرهیختگان و شهدا است که بر ذهن و دل‌ها باقی می‌ماند.

ابوالحسن حقیقی بابیان این مطلب که پنجمین دوره این مسابقات به میزبانی قوچان با حمایت همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها در حال برگزاری است، تصریح کرد: این جشنواره با حضور ۲۲ شهرستان از میان ۴۷ شهر خراسان رضوی به مدت سه روز برگزار خواهد شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را حفظ هویت ایرانی-اسلامی و آیین و سنت‌های اصیل خراسان رضوی توسط دانش‌آموزان دانست و خاطرنشان کرد: جشنواره محل رقابت نیست بلکه محل رفاقت، تحکیم دوستی، تمرین همدلی و وحدت و رنگین‌کمانی از گویش‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.

معاون اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: ۷ هزار دانش‌آموز عشایر در ۲۲۷ آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند و حتی کلاس‌هایی با ۲ دانش‌آموز خدمات آموزشی ارائه می‌کنند و هیچ دانش‌آموز بازمانده از تحصیلی وجود ندارد.

احتمال میزبانی قوچان در جشنواره بازی‌های بومی و محلی کشوری دانش‌آموزان عشایر

رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی قوچان نیز در حاشیه این مراسم گفت: این دوره از مسابقات به مدت ۳ روز در سالن ورزشی معلم قوچان برگزار می‌شود و برگزیدگان به جشنواره کشوری راه پیدا می‌کنند.

پیر علی باتقوا با اشاره به رایزنی‌ها برای میزبانی جشنواره کشوری بازی‌های بومی و محلی دانش‌آموزان عشایر در این شهرستان، بیان کرد: حدود ۲۰۰ شرکت‌کننده در این دوره از مسابقات در دو گروه دختران و پسران حضور دارند که بیشترین شرکت‌کننده‌ها مربوط به خانم‌ها هستند.

وی ایجاد نشاط دانش‌آموزی را از مهم‌ترین اهداف این جشنواره دانست و اظهار کرد: مسابقات در رشته‌های ورزشی هفت‌سنگ، دوزپا، وسطی، دال پلان و هفت دورگوش برگزار می‌شود.

رئیس هیأت ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی قوچان با اشاره به تجهیز خانه‌های ورزشی روستایی توسط فدراسیون در این شهرستان از سال گذشته، تصریح کرد: ۸ خانه ورزشی در دو بخش باجگیران و مرکزی این شهرستان ساخته و تجهیز شده است که پس از ماه مبارک رمضان مسابقات درون شهرستانی برگزار می‌شود.

قوچان تابلو فرشی فرهنگ‌ها، لهجه‌ها و گویش‌های مختلف

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی هم بابیان اینکه خراسان رضوی تابلویی از فرهنگ‌های مختلف است و این شهرستان میزبانی این فرهنگ‌های غنی را در جشنواره بازی‌های بومی و محلی دارد، گفت: قوچان تابلو فرشی متشکل از فرهنگ‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های مختلف ترک، کرد و فارس است.

هادی شوشتری تأکید کرد: دانش آموزان شرکت‌کننده در این جشنواره سفیرانی برای انتقال فرهنگ غنی قوچان هستند تا آوازه فرهنگ، سنت و شعر و موسیقی این خطه را که دروازه‌های اروپا و آمریکا درنوردیده است، سینه‌به‌سینه منتقل کنند.

انتهای پیام/ 70043

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول